Sådan får du en bedre holdning

Mange af os sidder i en dårlig stilling, hvor vi svajer for meget i ryggen, så vi nærmest falder sammen. Det er en position, som mange af os gør uden at tænke over det. Det er ikke et tegn på at man er slap eller har en svag ryg. Tit og ofte handler det blot om en dårlig vane. Men vi skal huske at tænke på, at den dårlige vane, den dårlige holdning, kan gå hen og give gener i det længere forløb. Det kan være i form af smerter i lænden, rygge og nakken. Nakkespændinger og hovedpine. Så hvis du ikke allerede retter ryggen nu, når du sidder og læser denne artikel, så ret ryggen nu, og lad det forblive din normale sidde stilling. Det kan føles lidt hårdt for ryggen i starten, men det er kun fordi du ikke er vant til det. For at gøre det nemmere for dig selv, så kan du købe holdningskorrigerende tøj, som hjælper dig med at holde den gode holdning. Herunder lister vi 7 situationer, hvor man ikke tænker over sin holdning.

1. Når du sidder foran computeren

Mange af os har en tendens til at falde sammen i ryggen, når vi sidder ved computeren. Vi svajer i ryggen, læner og tilbage og det belaster ryggen afsindig meget. Prøv i stedet at rette dig op, sørg for at dine albuer er på skrivebordet og at dine arme har en vinkel på 90grader. Træk stolen ind til til dig, og du kan eventuelt anbringe en pude eller et rullet håndklæde i lænden for ekstra støtte. Sørg for at dine fødder er plantet fladt på gulvet. 

2. Telefon-nakke

Vi sidder i mange timer med vores telefon i hånden. Vi kigger ned på telefonen og bøjer i nakken. Prøv i stedet for at kigge ned på telefonen, så tag telefonen op i hovedhøjde. Flyt dine øjne og ikke dit hoved, for at fjerne spændinger i nakken. 

3. Holdning når du kører bil

Mange af os sidder i en helt forkert stilling når vi kører bil. Vi sidder lænet tilbage og anspændt. Prøv i stedet for at trække sædet tæt på rattet og sørg for at dine ben ikke kan blive “låst”. Sørg for benene er bøjet let og på højde med hofterne eller lidt over. Du kan ligeledes tilføje en lændepude, hvis du har brug for ekstra støtte.

4. Høje hæle er ikke godt for ryggen

Det er nærmest kotume for en kvinde, at have høje hæle på når hun skal i byen.  Jo højere hæl, jo værre. Det er flot og man føler sig ekstra kvindelig, men det er langt fra godt for din holdning. Stilletter og pumps skubber din ryg fremad, hvis betyder at din ryg bøjer. Det ændrer rygradens baner, og presser på nogle nerver, som kan gå hen og give dårlig ryg. Overvej om hælen skal være lavere næste gang du skal i byen. 

5. En blød madras kan give dårlig ryg

Det er super lækkert at kaste sig ned i en super blød madras, men ikke mindst, er din ryg ikke helt enig. Hvis din madras er for blød, kan det give dårlig ryg og spændinger i nakken. Vælg en madras der er medium/hård (fast), som tilpasser sig din stilling, og støttet de rigtige steder. 

6. Overvægt er en stor årsag til dårlig ryg

Har du for mange kilo omkring din mave, kan det gå hen og blive et problem for din ryg. Din ryg skal nemlig kunne kompenserer for den ekstra vægt. Hvis din ryg er slap, vil du være i stor risiko for daglige gener i form af smerter. Sørg for at styrke din ryg med gode rygøvelser, og hvis du vil gøre dig selv en endnu stor tjeneste, så tab dig og skån din ryg. 

7. Test om du har en dårlig holdning

Måske du ved om du har en dårlig holdning eller ej, men hvis du er tvivl, kan du teste det selv derhjemme, foran spejlet. Stil dig op af en væg, med ryggen mod væggen. Flyt dine fødder 20 cm frem, imens din bagdel stadig rører væggen. Din ryg og hals skal nu være 5cm fra væggen. Hvis ikke den er det, skal du overveje at besøge din læge for at snakke om at forbedre din kropsholdning.