Derfor skal du træne dine ben

Den vigtigste muskelgruppe at træne, er dine benmuskler. Dine ben er rigtig vigtige, fordi de skal kunne bære dig, og hele din krop, resten af dit liv. Benene er vigtige end armene. For hvis du først er svækket i dine ben, så vil almindelige dagligdagsting, som at handle, gå i bad, at træne for den sags skyld, gå hen og blive problematisk.

Musklerne i ballerne og i benene er de største muskler der findes på kroppen. Jo stærkere disse muskler er, jo mere kompenserer de for belastningen i dine knæ. Det gælder når du løber, når du går almindeligt, og når du står ganske almindeligt. Jo stærkere musklerne er, jo mindre er risikoen for at udvikle skader.

Hvornår går det ned ad bakke?

Det begynder at gå ned ad bakke når du runder de 50 år. Når du rammer denne alder, plus og minus et par år, så begynder du har miste muskelmasse og styrke i musklerne. Ifølge forskellige forskninger, siges der, at det svarer til at man taber 1-1,5% muskelstyrke om året. Kvinder er mest udsat end mand er, da kvinders fysiske styrke er minde end mænds generelt.

Men det er ikke kun ældre mennesker, der kan gå hen og tabe muskelstyrke. For hvis man bliver sengeliggende, eller blot er inaktiv, i kun 14 dage, mister man 1/3 del af sin styrke i musklerne. Så hurtigt går det.

Vind muskelstyrken tilbage ved træning

Flere studier viser, at hvis du har været inaktiv i længere tid, kan du vinde muskelstyrken tilbage, ved hjælp af træning. Det gælder både unger mennesker, som det gælder ældre mennesker. Der er faktisk ikke nogen forskel på, om du er ung eller gammel, da krafterne i musklerne stiger lige hurtigt, på trods af aldersforskellen.

Det kan du gøre for at bevare dine benmuskler

Daglig træning, er vejen frem for at styrke og forebygge muskeltab. Det behøver ikke at være flere kilometers intensivt løb. Det gælder noget så simpelt som er gå en tur rundt i nabolaget, cykel en tur, at gå op og ned af trapper, eller måske noget simpelt gymnastik i den lokale idrætsforening. Du kan også træne hjemme selv, ved simple træningsredskaver. Kig mere på apuls.dk. Man behøver ikke at overgøre det. Det vigtigste er, at man holder sig selv og kroppen igang, og ikke mindst får pulsen lidt op. Hjertet er nemlig også en muskel som skal styrkes, og og det sker ved at man få puslen op. Gerne dagligt.

Når du både træner ben og hjerte, og hva man nu ellers får trænet, i sin daglige træning, så er det med til at forebygge tab af muskelmasse. Dertil minimerer man risikoen for diverse livstilsygedomme, som hjerte- karsygdomme mf. Jo mere aktiv man laver, jo mere kan man når man bliver ældre. Og det vigtigt for alle mennesker er, at man kan foretage sig det man vil, selvom man bliver ældre.